جهان تاریک مقدم بربیگ بنگ است

نظر شما در مورد مطالب این وبلاگ چیست؟


آمار مطالب

کل مطالب : 371
کل نظرات : 2

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 75
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 1149
بازدید سال : 8478
بازدید کلی : 177786

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 75
بازدید ماه : 1149
بازدید کل : 177786
تعداد مطالب : 371
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : صلاح الدین احمد لواسانی
تاریخ : دو شنبه 18 شهريور 1392
نظرات

جهان تاریک مقدم بربیگ بنگ است

نویسنده :  صلاح الدین احمد لواسانی

********************************

برخلاف تصوربسیاری از دانشمندان ، انفجار بزرگ نمی توانسته مبداء وآغاز جهان بی پایان و بزرگ هستی باشد .

درحقیقت میتوان گفت : نه تنها انفجاربزرگ اتفاق قدیم نیست، بلکه واقعه ای جدید ومتاخر است و چند مثال و دلیل ساده می تواند این گفته را اثبات نماید.

طبیعتا" این سوال  به ذهنتان خطور می کند  اگر با چند مثال و دلیل ساده می توان  اندیشه ای سترگ مانند انفجار بزرگ را که مبنای علوم فلسفه ، ریاضیات ، فیزیک، شیمی وستاره شناسی نقطه آغاز هستی ندانست. پس این همه نظریه پرداز، دانشمند کجای کاربوده اند که متوجه این امر نبوده و این همه مقالات تحقیقی و تحلیلی ونتایج قابل لمس ارائه کرده اند ، چگونه بدست آمده است . مگر می شود اشتباهی به این بزرگی رخداده باشد.

البته این که می شود. ازآنجا که درطول  تاریخ  تطور و گسترش دانش بشری ، بارها وبارها شاهد این اشتباهات و غفلت ها بوده ایم ، پس میتوان توقع داشت بازهم مرتکب به آن گردیم.

 انسان ازابتدای شکل گرفتن  شناخت خود و دنیای پیرامونش ، در سایه  تجربه   وخطا از یک سو و تفکر و استنتاج ازطرف دیگر . که به آن علم گفته می شود . دائما در حال  گسترش دامنه دانسته های خود بوده است .

در این مسیر  و مرحله به مرحله  بارها نتایج بدست آمده ازاین تحقیقات و تفکرات را باطل یا غیر قابل دفاع دیده و نتایج تازه وقابل قبولتری را جایگزین آن نموده است.این مسئله نه تنها درعلوم تجربی بلکه درعلوم اجتماعی  

و تفکرات فلسفی و عرفانی نیز رایج و روا بوده است.

در نگاهی گذرا به تاریخ به افرادی بر می خوریم که در دنیای غرب  آنان را بنیانگذاران و تداوم بخش  دانش  بشری می دانند ( که ما نیزفعلا" به درستی یا اشتباه این دیدگاه کاری نداریم .)

 افرادی چون ارسطو، بطلمیوس ، سقراط و بقراط درعهد قدیم ، کوپرنیک وگالیله و نیوتنعصرمیانی وانیشتین و هابل و....... درعصرکنونی قدم به قدم  دانش زمان خود را نقد و ازحیظ  انتفاع ساقط  نموده است.و درهایتازه ایازآگاهی رابروی انسان  گشودند . البته همه اینان همواره بعنوان ادامه دهندگان و پیش برندگان  راه حرکت دانش بسمت جلو مورد احترام بشریت بوده اند.

برای درک  بهتر نقض و تصحیح  دائمی دانش بشری کافی است دورانی را  به خاطربیاوریم .که عالمان  ،زمین را بر اساس هیئت بطلمیوسی مرکزهستی پنداشته و ذره ای تردید دران موجب حکم ارتداد می گردید .  

 به یاد بیاوریم چند معادله واسستنتاج  کوپرنیک و چندعدسی کوچک و ضعیف که گالیله تلسکوپش را با آن ساخت ، چگونه تمامی تفکرات و دستاوردهای علمی چندهزارساله قبل ازآن را به بخار توهم  مبدل ساخت .

یا مروری بکنیم  دستاورد های علمی نیوتن را که چگونه  تمامی زیرساختهای دانش آن  روز بشری به چالش کشید و دیگرگون کرد.

انیشتین  چه کرد با دانش و نتایج  مسلم قبل از خودبا یک معادله  پنج حرفی N=mc2   

این تغییر و تحولات همواره درسایه تفکرات انسانهایی شکل گرفته که به جهان بانگاهی موشکافانه نگریسته اند و حاضرنشده . آنچه را می دانند  اصل لایتغیر بدانند .

خوانده ام نقاش وهنرمندی بزرگ نمایشگاهی ازآثارخود درپاریس  برپا نموده بود.درمیان بازدیدکنندگان مردی ساده و روستایی نظرنقاش معروف را بخود جلب کرد . که غرق تماشای یک تابلو ازطبیعت بود. باخود اندیشید چه چیزممکن است این روستایی را که هر روز ناظرهمیشگی چنین صحنه هایی است ،اینگونه مجذوب خود ساخته باشد. نزد او رفت و با ادب و احترام  و بدون آنکه خود رامعرفی نماید  ازاو درباره علت این تامل وتعمقش  درتابلونقاشی  جویا شد.

مرد روستایی درپاسخ به زبانی ساده وبی ریای خود گفت : من در عجبم ازنقاش به این مستعدی و بزرگ که چگونه نمی داند. گنجشکی که برروی شاخه درختی می نشیند داری وزنی است  و همین باعث می گردد شاخه کمی خم شده و انحنا پیداکند. ببینید آن گنجشک  ، آن شاخه را ، کوچکترین اثری را درشاخه از وزن گنجشک به چشم نمی خورد.

هنرمند نقاش ابتدا مات ومبهوت شد ازدقت نگاه آن روستایی و سپس متاثر گردید از این غفلت درنگاه بی دقت واشتباه خودش ازموضوعی به این سادگی و وضوح . و ازآن مرد روستایی بعنوان منتقدی هوشمند تشکر کرد.

سالهاست که درتمام  گفتار و نوشته های  خود  بر روی  یک نکته تاکید می کنم . و آن  اینکه ، باید توجه داشته باشیم . حقیقت یک مفهوم بسیارگسترده است وهر یک ازما فقط بخشی ازآن را می بینم که در زاویه دید ما قرار دارد. ما آنگونه می فهمیم که می بینیم .

زاویه
فرق نگاه من و تو
موقع فهمیدن

 

و تفاهم یعنی
کاهش دامنه زاویه ها

با لبخند

تغییر زاویه نگاه به یک موضوع می تواند ، ما را به نتایج کاملا"متضاد برساند. که می توان برای هرکدام از این نتایج متضاد  ادله  کاملا" قوی و موجه ارائه نمود . که مسلم بودن  آن را تایید و تاکید می کند.

یک مثال ساده : ما در ایران و بسیاری از نقاط جهان می توانیم سوگند بخوریم  ، طول شبانه روزی به صورت متوسط 24 ساعت است که نیمی ازآن روز و نیمه دیگر شب است ...... به هزاریک دلیل عقلی ونقلی میتوانیم آنرا اثبات کنیم . اما درهمین زمین کوچک ما نردمانی  هستند که هم به تجربه و هم با ادله علمی میتوانند قسم بخورند شبانه روز یک سال است که شب شش ماه و روزنیزشش ماه به تقریب......... حال  تصور کنید مباحثه علمی دو انسان را ازاین دوسرزمین مختلف که هرگز شب و روز را درسرزمین دیگری تجربه نکرده اند  و هیچ دانشی  نسبت به حرکت وضعی  و زاویه متمایل زمین نسبت به محورعمودی  خود ندارند . نتیجه چه می شود ؟

کمی دراین زمینه بی اندیشید . ادامه این گفتار را بزودی پی خواهیم گرفت .

صلاح الدین احمد لواسانی .


تعداد بازدید از این مطلب: 334
موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








رادیو اینترنتی صدای  ایران

این وبلاگ کشکولی بزرگ است ، که همه آثار خود را در آن ریخته ام . و به همین جهت بسیار شلوغ و پر هرج و مرج است. به همین دلیل تعدادی وبلاگ تخصصی و موضوعی ایجاد کردم. که لینک شان را خواهم گذاشت.


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود